– 6 st bestånd av långfenad tonfisk (albacore) – 4 st av storögd tonfisk (bigeye)
– 4 st av blåfenad tonfisk
– 5 bestånd av bonito (skipjack)
– 4 bestånd av gulfenad tonfisk.
Gulfenad tonfisk är den sort som Sushi Yama använder sig av. Den närmaste svenska släktingen är makrill, men även blåfenad tonfisk har börjat visa sig på västkusten igen efter att ha varit försvunnen från svenska vatten i 50 år.
Vår egen tonfisk
De tonfiskar vi serverar på Sushi Yama är framförallt gulfenad tonfisk. Den har precis som andra tonfiskar mörkblå, metallglänsande rygg och silverfärgad undersida men dess fenor är klargula. Den har dessutom ett gult band längs med sidorna. Gulfenade tonfiskar kan bli upp till 2.5 m långa och väga 400 kg.
Den lever i tropiska vatten och simmar ofta nära havsytan även om den kan simma ner till några hundra meter. Den simmar ofta i stim, också med andra arter av ungefär samma storlek.
Vår tonfisk är fiskad i västra Stilla havet med så kallad ringnot eller snörpvad. Snörpvaden består av ett nät som kan vara upp till 2000 meter långt och upp till 200 meter djupt. Nätet läggs runt ett stim med fisk, ofta med hjälp av mindre båtar, dras ihop i botten, och dras ombord på stora fiskefartyg som ofta fryser fisken direkt ombord. Tack vara MSC-certifieringen vet vi att fisket är långsiktigt hållbart.
Kampanjen Tunaful Tomorrow
Ett sätt att hjälpa haven är att välja MSC-certifierad tonfisk och på så sätt gynna de yrkesfiskare som väljer att fiska hållbart. Då vet man att fisket skett utan att skada de marina ekosystemen och på livskraftiga tonfiskbestånd som har en bra förvaltning. Den återkommande kampanjen Tunaful Tomorrow, som Sushi Yama är en del av, syftar till att berätta för konsumenter om varför detta är viktigt.
Idag är bara ca 30% av de tonfiskburkar som säljs i Sverige MSC-certifierade. Andelen är ännu lägre i Finland och Danmark och i restaurangvärlden. Kampanjen drivs samtidigt i alla dessa tre länder och i samarbete med många andra restauranger och butiker.
Den finska modedesignern Mert Otsamo, har också gjort en kollektion med kläder inspirerad av tonfisk, som en del av kampanjen. Häng med du också – tillsammans kan vi skapa en Tunaful Tomorrow!