
Hållbarhet och kvalité
På Sushi Yama har vi valt att enbart arbeta med svensk kyckling från företag antagna av Svensk Fågel som har tydliga krav för djurens välfärd. Många gånger är kraven högre ställda än svensk djurskyddslag som anses vara en av de hårdaste i världen. Inom asiatisk mat har användningen av svensk kyckling historiskt varit väldigt låg pga lägre priser och större utbud från utlandet. Därför väljs oftast billigare kyckling producerad långt bort under helt andra regelverk. Vi har därför tidigare valt bort kyckling från vårt sortiment tills vi hittat den bästa hållbara produkten.
Vi är nu enormt stolta att vi efter lång tid av tester lyckats hitta en kyckling som helt är uppfödd och producerad i Sverige där även paneringen sker för hand i Stockholm efter vårt egna recept. Svensk kyckling var för oss en självklarhet när vi började med att utveckla våra kycklingrätter. Efter långa tester är vi trygga med att kycklingen vi serverar håller högsta kvalité och standard i alla avseenden samt att vi är stolta över att hålla liv i svensk ekonomi under tuffa tider.
Vägen framåt
Vi är övertygade om att kyckling från uppfödare och producenter antagna av Svensk Fågel, som står för 98% av all matfågelproduktion i Sverige, tillhandahåller produkter vi kan stå för i dagsläget. Både sett till djurhållning, matsäkerhet, tydliga kontrollprogram och med fortlöpande arbete för att bli ännu bättre. Sushi Yama är trygga med att arbetet fortlöper för den bästa djurhållningen i världen och vår inställning är att du med gott samvete alltid ska kunna äta hållbar svensk kyckling på Sushi Yama. Vårt arbete för bättre hållbarhet stannar aldrig och vi söker ständigt efter förbättringar inom alla delar av vår verksamhet som gör gott för både dig och natur.


Läs på mer om svensk kyckling
På Svensk Fågels hemsida kan du läsa mer om hur den svenska kycklingen är uppfödd och hur den hanteras i hela processen.
Hållbarhet - för miljö och ekonomi
Vi tror starkt på att hållbarhet är ett löpande arbete som aldrig blir klart och vi strävar alltid efter att bli bättre; för vår planet, för våra gäster och för våra medarbetare. Att jobba långsiktigt och att bli bättre innebär även att vi är ärliga mot oss själva om att allt inte är perfekt men att vi gör vårt yttersta för att förbättra oss. Vi har haft enorm respekt och förståelse för komplexa utmaningar sedan vår start 2008 samtidigt som vi har ett ansvar för våra 350 anställda som är beroende av försörjningen de får via oss som arbetsgivare. Det anser vi vara stor en del av vårt hållbarhetsarbete genom att trygga en välfärd för alla våra anställda, däribland genom att alltid göra vårt yttersta för att vårt företag är ekonomiskt välmående och att vi är kollektivavtalsanslutna. Att ge ekonomisk trygghet till familjer, studenter, ensamstående, utsatta och marginaliserade människor i en osäker tid är något som vi är arbetar för dagligen och är stolta över.


Takeaway eller ät på plats
Sushisugen?
Beställ smidigt!
Fantastisk sushi är inte långt borta. Snabbt och enkelt – beställ direkt på vår webb.