
Om Rosa Bandet
Historien bakom det Rosa Bandet startade 1992 i USA när Estée Lauder-familjen och Self Magazine lanserade det rosa bandet som en symbol för kampen mot bröstcancer. Kampanjen spreds snabbt internationellt och introducerades i Sverige 1994 i samarbete med Bröstcancerförbundet. År 2003 började även Cancerfonden engagera sig i Rosa Bandet-insamlingen.
Målet med kampanjen är att sprida kunskap om bröstcancer, stödja de drabbade och samla in pengar till forskning. Sedan starten har Rosa Bandet blivit en global symbol för hopp, styrka och gemenskap – varje band och varje donation gör skillnad.
Rosa Oktober på Sushi Yama
Vi på Sushi Yama ser det som en självklarhet att engagera oss i kampen mot bröstcancer. Sedan hösten 2024 har vi haft vår egen insamling, och då kunde vi stolt donera 100 000 kronor till Bröstcancerförbundet. I år fortsätter vi vårt arbete och hoppas, tillsammans med våra gäster, kunna bidra ännu mer till forskningen och den viktiga kampen mot bröstcancer.


Tillsammans gör vi skillnad!
Varje bidrag, stort som litet, är betydelsefullt. Genom att stödja Rosa Oktober hjälper vi forskningen framåt – och visar att ingen behöver möta sjukdomen ensam. Vi på Sushi Yama tror på kraften i gemenskap och på att varje insats räknas.
Läs mer om Bröstcancerförbundets viktiga arbete här
Ta del av våra pressmeddelanden här:
Rosa Oktober 2025: kommer 1 oktober

Takeaway eller ät på plats
Sushisugen?
Beställ smidigt!
Fantastisk sushi är inte långt borta. Snabbt och enkelt – beställ direkt på vår webb.