bg-plate-blur
  • Mama's Sushi - färsk rå lax på menyn även för gravida
  • Mama's Sushi med lax - precis som det ska vara

Mama’s Sushi med lax.
Precis som det ska vara.

Alltför länge har vi serverat mammasushi utan lax till gravida och nyblivna mammor. Helt i onödan.

I vår sushi använder vi bara norsk odlad lax. Och Livsmedelsverkets riktlinjer kring odlad lax är tydliga: den är bra för gravida kvinnor och behöver inte frysas innan den äts rå. Säker och hälsosam mat, helt enkelt.

Därför har vi tillsammans med Norges sjömatråd bestämt oss för att sätta en ny standard för mammasushi, och servera den med lax. Precis som det ska vara. I vår Mama’s Sushi kompletteras rå, färsk lax med till exempel granatäpple och avokado. Det gör att både du och barnet får i dig massor av nyttiga ämnen som ni båda behöver för att må bra.


Frågor & svar om lax och graviditet, från dietisten Kajsa Asp.


Varifrån kommer ryktet att gravida inte bör äta rå lax?
Tidigare rekommenderade man en begränsad konsumtion av fet fisk på grund av miljögifter, men nivåerna i odlad fisk är nu så låga att de inte påverkar oss. Nästan all lax som säljs i Sverige odlas i Norge. Enligt Livsmedelsverkets riktlinjer kan gravida tryggt äta rå lax i sushi – se bara till att den är nygjord eller nyförpackad.

Hur ofta bör gravida äta lax?
Lax är en fet fisksort som bland annat innehåller det nyttiga omega 3-fettet. För att säkra omega 3-behovet för både mamma och foster är det bra att äta fet fisk minst två gånger i veckan.

Vilka hälsoeffekter kan lax ge mamman och fostret?
Att äta allsidigt och varierat är viktigt för att vi ska få i oss allt vi behöver. Lax innehåller höga halter protein, omega 3, D-vitamin, jod och selen. Omega 3 och D-vitamin är viktigt för hjärnans uppbyggnad och för hela kroppen, för att bygga upp och reparera celler samt för att fostret ska växa och utvecklas normalt. Mineralerna behövs för att bygga upp skelett och tänder, jod behövs när kroppen tillverkar hormoner och selen är viktigt för vår ämnesomsättning. Jag vill understryka att riktig mat är en bättre näringskälla än till exempel kosttillskott.

Hur är det med övriga fisksorter?
Bör gravida undvika någon av dem? Gravida bör se upp med insjöfisk och fisk från Östersjön så som abborre, gädda, gös, röding och sik. De bör även undvika färsk eller fryst tonfisk, samt vildfångad lax och öring från Östersjön och Vättern och Vänern. Rådet om vildfångad fisk gäller främst för den som äter egenfångad fisk, eftersom den är ovanlig i vanliga mataffärer. På Livsmedelsverkets hemsida finns en lista med vilken sorts fisk man bör välja, och hur ofta.

Finns det några risker med lax, och vad ska man i så fall tänka på?
99% av all odlad lax som säljs i Sverige är norsk, vilket innebär att den är säker och hälsosam att äta. Om laxen ska ätas rå är det viktigt att den är färsk, och att den är nygjord. All mat som ligger framme i rumstemperatur för länge riskerar att bli dålig.

Mer information kring norsk odlad lax hittar du på norskfisk.se/mammasushi.